Wednesday, February 18, 2009

Maharani - Butterfingers


Mereka kata ku gila

Lagilah aku suka
Otakku geliga
Fikiran luar biasa

Mereka kata aku samseng
Tapi ku tak ambil pusing
Pedulikan semua
Fikir apa yang penting

Jangan percaya kata mereka
Sudah ku kenal pasti
Kau pujaan hati
Cinta sejati memang boleh dibeli
Tapi tak mungkin ditukar ganti
Akan ku taati Maharani

Mereka kata ku tipu
Tapi ku tak meniru
Mereka semua pemburu
Pemburu yang cemburu

Semua tuduhan
Fitnah belaka
Ada yang suka
Juga ada yang benci
Biar peluru menembus kulitku
Suatu yang pasti kekal abadi
Akan ku taati Maharani

Mereka kata kau sama
Tiada apa yang berbeza
Aku tau kau tak serupa
Tak silau lihat harta



yup.. kata la nk kata ape pun.. aku da tak amek pusing..

okie.. semalam cam biasa ar, aku layan cite SpaQ sebelum tunggu awan dania start.. aku ske bila part si Norell tu duk sibuk mengumpat pasal si Qistina dkt salon tu dan mmg beria gilerk ar muka dia buat ketupat
, sambil urut2 pelanggan dia, mmg best la tinge mendengar segala umpatan tu.. aku tau kalo bab2 mengumpat ni mmg org kita hebat.. hebat lakonan si zizie nih..

tetiba aku nk lompat ke cerita Upin dan Ipin.. bab nenek si Upin dan Ipin tu nk pegi kat apek tu, alaaa, waktu kat gerai rajoo tu la.. si sally tu pun ada wat statement 'haa.. nk ngumpat la tu..' dlm kartun pun elemen 'MENGUMPAT' di kalangan masyarakat kita tidak ditinggalkan. betapa kuatnya budaya umpatan sebenarnya. hehehee..

kita terbang plak ke Gelanggang Raja Lawak ke 2, adegan si Nabil mengajuk tentang tabiat masyarakat kita.. 'Jahhh.. ooo jah.. dosa da sebakul tambah sebakul lagi apa salahnya jahhh... ' mengumpat lagik... heheheh.. tak abes2 kalo cite bab ngumpat ni..

kita jenguk2 pulak Gelanggang Raja Lawak ke 3, si AM menceritakan tentang kebaikan tabiat Mengumpat.. hehehe.. ada jugak ke kebaikan MENGUMPAT ni ekk...

mungkin kita tak sedar.. mengumpat tu sebenarnya boleh mengaibkan seseorang, Rasulullah S.A. W. menjelaskan mengenai mengumpat seperti sabdanya bermaksud "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim) .. dan mungkin kat sini aku leh letak 1 hadis Rasulullah SAW utk kita renung2kan..

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

"Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat
itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina,
apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya.Dan
sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat"

(Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

aku rasa aku mcm pnh cite pasal bab ngumpat ni.. tapi.. tetiba lak bila dengar lagu Maharani ni aku terkeluar skali lagi bab ngumpat ni, ala kekadang org bukan ingat pun kan kalo isu2 agama ni.. kat lagu tu ada isu FITNAH, tuduhan ikut ske ati.. aku jadi emo sket bab2 umpatan dan fitnah ni..


2 comments:

miezaniera said...

zu,aku mintak maap la kot2 tnpa sedar aku trmengumpat ko ek..tp rase cam tk penah je.slalu aku puji2 ko ade la. hehehe tp aku mintakmaap la jugak2 ek..

aizuemi said...

hehehe.. ko ngumpat aku ek bai?
takpe.. aku maafkan ko.. ko pun maafkan aku kalo aku ader terumpat ko yek~