Sunday, September 05, 2010

[ Me ] - Da ramai cuti raya ke? Salam Lebaran..


xde copyright.. kan kan kan?
tp wa nk gtau wa ciluk dr blog : http://psmb.uitm.edu.my/blog


da ramai yg cuti raye? ade aku kisah? aku xpnh kisah.. lagi aku ske.. especially para guru yg da mula bercuti.. aku dapat merasakan jln lengang dan sgt SYOK la.. arini aku sampai opis pun awal.. ( wpun xley nk punch awl sbb pintu lom bukak.. wa xde kunci opis.. ) 

aku sbnrnya x penah excited nk mnyambut hari raya nih.. pernah aku kena marah ngn ayah sbb aku masih terbungkang di atas katil sdgkan org laen da siap sedia utk ke MASJID di pagi Aidilfitri.. tym tu aku 'cuti', so aku xley g Solat Sunat Hari Raya.. konon² nk amek extra lajak tido la kan... alih² ayah ala2 STONE COLD STEVE AUSTIN, dgn suara yg agk2 kacak, dan muka yg agk ganaz campak bantal tepat ke badan aku, 'BANGUN LAAA... RAYAAA~!!!' dgn muka bgn tdo yg agk² kiut,  rambut yg gerbang ala² alleycats.. aku memaksakan diri aku bangun.. kira cukup baik aku masih mampu celik mata, dan arah tuju aku ke bilik air adalah betul.. mn tau tetiba aku g masuk reban ayam wan aku kt kampung.. tak pepasal jer.. 

pernah jugak aku xde baju raya, sbb dgn berlagaknye aku cakap kt ummi, 'tayah  baju raya ar, tahun lepas nye baju pun cantik lagi..' Cantik? Mmg ar chantek sbb aku SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGAT jarang pakai ju kurung.. oke la tu kan? jimat duit diorg ade ank cam aku.. tp skrg, disebabkn kerjaya aku memerlukan aku berbaju kurung, kalo boleh setiap kali raye aku nk borong baju kurung.. tahun ni alhamdulillah, baju kurung SPONSERED BY Encik Suami dan sponsered by POKET SENDIRI.. means aku ada 2 pasang baju raya.. hehehhehe~ dan utk adik² aku.. diorg ni dilatih utk memakai baju melayu siap bersampin di Aidilfitri, baru nampak smart dan enskem.. kazen² lelaki aku pun sama.. sgt segak di pagi Aidilfitri.. ( ingt senang ke aku nk puji kazen² aku segak????? ).. tak reti pakai sampin? aku cadangkan beli sampin yg ade Getah dan Cangkuk mcm baby / budak2 nye tu.. xpun cara paling senang, mintak tlg ayah anda, mak anda atau org lain pakaikan.. cam gambo di bawah nih..



orait.. aku nk cite bab yg tiada kaitan dgn raya... tettt.. aku tipu.. bab raya lagi.. kisah BALIK KAMPUNG.. kalo aku lik kampung, yg aku ske skali tym zaman masak lemang reramai ( jwtan aku : tkg sibuk + tkg bkr ) , buat kuih baulu sendiri ( jawatan : tkg hempuk telur & tukar bakar ), buat kuih tart bersama Pak Tam ( jawatan aku : tkg gulung² & tkg kacau~! )... dan zaman MERCUN tidak diharamkan oleh kerajaan Malaysia.. waktu tu, mmg syoookkkk.. aku bertindak selaku TAUKE KECIK mercun begitu syoknye rayeee bile blawan² dgn jiran tetangga.. sibaek kitorg xdibenarkan maen MERIAM BULOH version gegar alam, kalo x, da lama aku ngn kazen² aku beroperasi rasanya.. pernah skali, pak cik abi bwk mercun papan kong xi fatt chai utk dilayan pada malam pertama.. panjat pokok manggis, gantung mercun papan tu sbb mmg panjang.. kalo ukur tinggi ngn aku, sah² aku kalah ar.. bunga api? hanya utk BBU ( bdk bwh umo ).. contoh gambarajah di bawah.. 


hehehe.. underage lagi kan kan kan?

kalau bab kuih raya.. hurrmmmmm... aku ske kerepek ubi, kerepek bawang, kerepek kerepek kerepek, kuih tart nenas dan kuih samprit.. suatu ketika dulu aku pernah menggilai kuih batang buruk, tapi kini tak lagi... tapi.. lemang dan ketupat dan rendang jugak paling menarik...



Oke.. aku nk masuk bab DUIT RAYA.. tahun ni, aku gagal utk tukar duit raya, so, tiada duit raya utk korang tahun ni.. harap maklum... wkt kecik², aku antara yg rajin g kutip duit raya.. keliling kampung kitorg pusing sbb nk cari duit raya.. rumah sedara ke tak ke redah je.. tym tu tak malu pun nk g jln² beraya umah org tak kenai.. tapi skrg, aku da kena bagi duit raya.. syok jugak dpt bg duit raya nih.. aku ske tgk kazen² aku beratur reramai.. sengeh² sbb tunggu aku pas sampul yg ade kt tgn aku.. wpun xbnyk, tp kira OK la tu kan? Dulu, yg sekolah menengah - rm10.. sek rendah - RM5.. budak - RM2... tahun ni blom tau.. mcm xdpt je.. mcm aku cakap tadi.. aku tak tukar duit raya...




tetiba aku rasa cam malas da nk tulis .. hehehe.. aku nk stop kt sini ar dulu... tu sume gambo kenangan² Aidilfitri 2007 dan 2008,,, 2009 aku ske gambo di bawah ni.. dan 2010... aku bakal beraya di rumah mertua.. so, raya pertama tidak bersama Ayah dan Ummi utk kali pertamanya... tetiba sebak.. huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~



18 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

salam lebaran
selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir dan batin
(:

eT said...

hehehe...bermula la sesi balik umah mertua...peace...
teringat aku first time dulu..nanges sorang2 dlm bilik..hahaha..shhh..rahsia tau...:p

aizuemi said...

anisa :
selamat aidilfitri!

et :
wah.. aku akn rahsiakn.. syyhh.. nnt aku cite pengalaman ry pertama d rumah mertua.. k?

syusye said...

yeah dpt wet raya..jom serbu umah kak zue..dpt rm50 2..ghahahaah

aizuemi said...

sura
hahha.. jgn jelez.. arini aku da dpt duit raya.. fahmi a.k.a ex-coach bagi.. plus, jgn mngada2.. RM0.50 je aku bg ko..

Atia Adina said...

selamat hari raya auntie...saya tak kira...nak gak uit raya....dapat uit terpakai pun tak apa....janji uit...heheheheh

aizuemi said...

camat ari raya dak tecit.. nk wit raye? dtg uma kak zue ye.. pangge aunty mmg xdpt ar.. v(-_-) peace~

azieda razak said...

slmt hari raya...
nak jugak duit raya...
dpt 50sen pun xpela...
hihihihi...

aizuemi said...

azie
sape² yg datang braye di uma je dpt duit aye..

wANieYZ said...

selamat hari raya..nk duit raya..hehehe..

Lin said...

sabar zu..thn ni klin beraya kat johor gak..hehe..selamat hari raya :D

Hazniza Zin said...

selamat beraya di umah mentua~!!
hehehe .. panik tak?? fbi kat tadi : drama mesti kene lebey..hahaha .. tp seboleh2 jer .. takyah la drama2 .. :P

huh .. teringt gak zmn kecik2 ..time beraya di kampung.skrg .. beraya kat KL jer .. huwaaa~ org KL, camni je la raya.tak best!

Ermalina said...

selamat hari raya pn zuraiha... maaf zahir batin ek.. raya mai la umah ;D

aizuemi said...

wanie
selamat hari raya.. maaf zahir dan batin yerk... jom mkn ikan patin, bajet duit raya xde..

k lin
k lin da brapa tahun da.. kan kan kan?

k ieja
xmo jd drama queen.. sy x perlu blakon.. kihkihkih... jom la raye kt kampung..

erma
selamat hari raya cik erma.. maaf zahir batin.. rumah mn hg nk suh p ni?

Lin said...

ni 2nd time beraya di johor..dulu akak dlm pantang..so this year,takde chances nk ngelat..akak kena masak plak..huhu..dh dpt membygkan 'kepenatan' itu..

aizuemi said...

meh nk sama² bayangkan... aduhh penatnyerrr...

chucky said...

selamat hari raya,maaf kalau ade tekasar bahasa
take care darling

aizuemi said...

chuck
salam aidilfitri..
maaf zahir batin juga ye..

take care too~