Sunday, January 06, 2013

[ Me ] - Resipi Roti Puri Aizuemi!


Tak abis² lagi dengan Roti Puri / Roti Jewer ku ini.. 
Al-maklumlah, kalo resipi gua masak jadik.. 
gua takde nak kecoh² kat fb gua mahupun blog gua.. 

tapi disebabkan roti puri gua ni 
da 4 kali gua testing
ke4 4 cobaan gua tak menjadik

Trial yang ke :
1st - Keras Nak Mampos Macam Batu
2nd - Kurang keras Tapi leper tak Kembong
3rd - Melekat-lekat waktu canai, rupe lagi hancos!
4th - Improved tapi masih keras ( kurang keras dr yg 1st )


So better gua cite la gua nye resipi :

Bahan-bahan:
Tepung Gandum
Air suam
Marjerin
Garam

( aku rasa tu jer kot.. pastu, semua sukatan seelok mata memandang, sesedap rasa sendiri )

Cara-cara

Masukkan tepung gandum + marjerin. Gaulkan.
Nampak da mcm serbuk roti, tambahkan air.. Gaul²...
sampai rupe wat doh bulat² kat bawah ni.. 


pastu.. biarkan kejap dalam 30 minit.. 
kasi tepung tu bertenang.. selepas diuli-uli camtu.. 
mungkin dia pening.. 

Orait.. bila tgk tepung tu nmpk mcm da x pucat.. 
maknanya pening dia da hilang.. 
korang boleh guna alatan yg sesuai utk mencanai tepung tu tadi.. 

kalo korang terrer.. korang try ar tebar cam roti canai.. 
mana tau.. dapat la tgk bakat2 terpendam korang.. 



Siap canai..
Apo lagi.. 
Minyak kasi panas dalam itu kuali... 
Mau tau itu minyak panas atau tidak, 
Masukkan saja tangan.. 
Kalau tgk itu tangan sudah melecur kalu.. Maknanya sudah panas.. 



Oke.. Bila nampak sudah agak kekuningan .. Boleh angkat..
Tapi kalau rasa sudah kehitaman .. Boleh angkat juga .. Itu sudah hangus namanya..


Maka.. siaplah roti puri di bawah... 






Ini gambar yang dianak tirikan.. 
Duduk bawah diam-diam..

Motif? Tiada.. Buang space saja.. 




Sekian terima kasih dari saya...



7 comments:

Unknown said...

ce ko letak yis.. aku aritu buat letak yis.. naik elok je pulak.. :)

Eliss said...

x yah letak serbuk penaik ke haper erk? tengok kat kedai mamak kemain kembung mcm ikan kembung gitu :p aku order jer la kat syed sek 3 :p kalau aku buat gerenti failed!

aizuemi said...

Elis
nk habiskan tepung gandum kat rumah.. tu yg rajin wat sendiri.. seronok dpt masak2 nih..

aida
ooo.. kn letak yis ek.. macik den buat rasanya xde ltk yis tp kembang.. but takpe.. nxt time try lagi.. hehehe.. tq~

iera said...

hahahha..ce celup tengok..

k.mus said...

kena uli lama sikit kot.. 1/2 jam ke 1 jam ke..=p

mama_izz said...

oh kalau mak den panggil ni lempeng goreng...sedap cicah kuah karii...errrmmm menarikk!!!

aizuemi said...

iera
hahhaa.. celup celup

k mus
betul tu kak.. da try da.. da success!!! alhamdulillah~

mama_izz
alamak.. tetiba rasa lapar la plak~