Wednesday, November 23, 2011

[ Me ] - Buku Tiga Lima

Dah lama rasanya disajikan dengan cerita MAKAN MAKAN MAKAN...
So, arini topik yang aku nk utarakan laen sket .. pasal HUTANG HUTANG HUTANG~


"Sesiapa yang menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan seorang mukmin di antara kesusahan-kesusahannya di dunia, maka Allah akan menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan di antara kesusahan-kesusahannya pada Hari Kiamat. Sesiapa yang memberikan kemudahan atas orang yang dalam kesulitan, maka Allah akan memberinya kemudahan di dunia dan akhirat."

(Hadis riwayat Mustaim, Abu Dawud dan Tirmidzi)


Orait .. kalau kita hayati tasriphehehe.. gurau.. hayati tasrip tu pnyanyi kan? ) betul² hadis di atas tu, ternyata ia mnunjukkan kelebihan orang yang memberi hutang ~ Sesungguhnya bahawa hutang itu merupakan kesusahan di malam hari dan penghinaan di siang hari..


Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang :

اللهم إني أعوذبك من المأثم والمغرم ( الدين ) , فقيل له : إنك تستعذ من المغرم كثيراً يا رسول الله ؟ فقال : " إن الرجل إذا غرم حدث فكذب , ووعد فأخلف"
Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah ? ; Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 )







So, aku nak gtau.. sebenarnya aku pun terasa jugak dengan 
HUTANG PTPTPU aku, 
HUTANG KAD KREDIT aku,
HUTANG DENGAN AYAH aku,
HUTANG KERETA aku~

Nasib baek HUTANG RUMAH belum ade gik .. 
Ternyata hidup aku ni da dipenuhi dengan HUTANG PIUTANG ..
Dah tak sanggup nak hutang berhutang lagik da .. 
Uhukssss~


Plus .. Aku tengah kecik ati dengan seseorang yang pinjam duit aku tapi tanak bayar abes ..
Pastu siap delete NO AKAUN aku .. 

Susah la ini macam bro~!

Inilah sebab² musabab aku tanak bagi pinjam duit kat orang selain family dan kawan rapat.. 
Ini lah punca nya .. ( selain aku mmg x cukup sen nk bagi pinjam.. hahahhaa )
So, sape² nak cakap aku kedekut, silakan
Tapi yang penting, I have my own reason why i dont wanna lend u my money money money~




Aku akhiri dengan serangkap pantun


Pisang Emas Dibawa Belayar
Masak Sebijik di Atas Peti
Hutang Emas Boleh Dibayar
Hutang Mati BUDI Dibawa Mati
* hahaha tq aida, gua salah plak td. *



Wassssaaaaalammmmmmm~!







8 comments:

Unknown said...

bukan hutang budi du bawa mati ke?

aku pun ade org pinjam duit aku tak bayar2 sampai skrg..

kecik ati jugak nih

aizuemi said...

hehe.. aku da betulkan.. tq~
ko kecik ati? aku pun... penat plak tiap2 bulan aku nak kena jadi ceti.. da bape bulan aku x jadi ceti sbb nk tgk dia bleh bayar sendiri ke tak kalo aku tak mintak, mmg tak de la kan....

Eliss said...

aku kecik ati jugak sbb pinjam dengan bank, bank suh bayar bunga lagi ;p

Anonymous said...

apa yang saya cari, terima kasih

miss nina said...

itu adatlah dalam dunia ni. kadang-kadang yang memberi hutang pun sekarang ni dah kena fikir 2-3 kali tau aizu.

Unknown said...

ada x org dlm dunia ni bebas hutang???

aizuemi said...

elis
haah.tu lagi aku kecik ati.huhu~ bunga daun batang ranting sme dia charge.. hukhuk~

miss nina
sy tpikir, camne saat kalo sy yg btl2 tdesak, n kwn x pinjamkn, tu yg buat sy cepat lembut ati tu.. huhuhu~.

aizuemi said...

et
hehe. ntah la. mungkin ada kot.