Wednesday, March 09, 2022

Dua Kehilangan Abadi

Aku memilih untuk menulis di sini
Kerana sudah tidak ramai yang melintas
Aku tak mahu mereka tahu
Tentang rasa ini

Tulisan ini bukan untuk dijaja
Ini luahan hati aku yang lemah
Kerna 2 kehilangan dalam masa 2 hari

Ya
Aku kehilangan 2 insan yang mencipta
banyak kenangan sejak kami kecil

Mak Lang Inas pergi menemui Ilahi pada 8 Mac 2020
Jujur, kami tidak pernah tahu nama sebenarnya
Tetapi kami tahu kami sayang Mak Lang
Setiap syawal, 
rutin kami wajib ke rumah Mak Lang
Masakan rendang itik nya memang meletup 
Dulu Mak Lang kerja di kedai roti Pak Cik
Kalau kami singgah, ada aja dibelanjanya kami
Tak tahu nak cakap macam mana
Mak Lang ramah, memang meriah
Dah berapa tahun tak balik raya
Berapa tahun juga aku tak ketemu mereka
Ralat sungguh rasanya 
Apa-apapun, kami sekeluarga pasti rasa kehilangan
Pada kami, Mak Lang sangat baik orangnya


Pak Long Gajah menghembuskan nafas terakhirnya
pada 9 Mac 2020
Pak Long dikenali sebagai Yusof Gajah
Sehinggakan Auni dan Mika
juga menggelarnya Atuk Yusop-U-Gajah
Dari kecil, dia adalah antara idola aku
Bermula dengan karyanya 3 Ekor Gajah
Ayah kenalkan kami pada lukisan Pak Long
Pak Long tak banyak cakap
Tapi sekali cakap, punchline dia padu
Pak Long kerja kuat
Untuk memperjuangkan cita-citanya
Sebenarnya, aku berdebar setiap kali notification 
facebook keluar nama Pak Long
Sebab nak tengok punchline apa dia bagi
Mungkin aku akan rindu rasa debaran itu
‘Alamak, Pak Long… bismillahhhhh’
Klik.. Fuhhh pak long tak tembak…
Bodoh kan aku? 

Ya Allah, aku tak kuat
Aku tak mampu menulis lagi
Aku menulis dengan air mata
Aku menulis dengan rasa sedih
Aku tidak dapat bertemu mereka
Untuk kali terakhir
Ralat! Sungguh rasa ini ralat sangat
Tetapi aku yakin
Tuhan menerima doa kita dari seluruh pelusuk dunia
Aku yakin Allah ada untuk menjaga mereka

Al-Fatihah
Buat 2 sepupu ayah yang kami bakal rindui



No comments: