Wednesday, January 20, 2010

[ Me ] - Kekuatan Hang Tuah Terletak Pada Huruf "Ta" ...

Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak


Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti


Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit





10 PENYEBAB UTAMA KANSER
-------------------------------
(1) Makanan
(2) Tembakau
(3) Alkohol
(4) Radiasi
(5) Sinaran cahaya matahari
(6) Pekerjaan
(7) Pengambilan ubat
(8) Pencemaran air dan udara
(9) Perokok yang tidak aktif
(10) Keturunan





Tatau kenapa tiba2 rasa nk menjenguk page berkaitan dgn kanser, bila baca tentang penyakit kanser, tetiba teringat kat arwah atuk... Rindu kat Arwah.. Beliau meninggal sebab kanser otak... Dah lama arwah tinggalkan kami, umor aku masih kanak2 lagi.. Naif lagi.. dan apa itu kanser pun aku masih tak faham.. 


Atuk seorang yang best.. Atuk tak pernah marah kitorg.. Atuk suke bawak kitorg naek moto pusing2 kampung.. Atuk tak kisah pun kitorg nakal2 waktu kat kampung.. Atuk pun tak kisah kitorg ske main lompat2 dari tingkap beranda terjun ke tanah... 


Mcm mana keadaan atuk waktu tu? aku langsung tak ingat.. aku ingt semua kebaikan dia terhadap kitorg je.. huhuhu~ tak lama rupanya aku kenal atuk aku.. tapi wpun sekejap.. aku sayang atuk aku.. 




dan tiba2 jugak...


aku rasa nk mintak maaf pada semua kawan2 @ musuh2 yg pernah aku sakiti... May Allah bless us.. Moga apa yang kita hajati, akan kita perolehi





5 comments:

AL0nG said...

compius nih! apa kena mengena kanser ngan hang tuah? Adakah hang tuah juga pesakit kanser @ hang tuah x kena kanser kerana kekuatannya pada TA???tolonggla zue...sesungguhnya along berada dalm kekonfiusan yang amat nyata!!!

Ad said...

huhu...akak pun kehilangan atuk masa kecik gak...atuk akak pun baik gak...sama macam atuk zue...cuma dia x bawa akak naik motor jer...sbb dia x pandai bawa motor...boleh????ada lagi lelaki x pandai bawa motor kan?masa muda dia berbasikal jer...dah tua..nak ke mana2 org bawakan...moga dia tenang di sana....

aizuemi said...

along
hmmm.. sy pun terpikir jugak.. apa kaitan hang tuah ngn kanser.. jap ekk.. tgh pikir.. da dpt jaw.. sy inform~

kak ad
atuk sy ske bw cucu naek moto~ :D

iyn
bakpo masuk2 sengeh?

miss nina said...

aizu, buat saya cari di mana ta-nya.

tapi entri buat saya rasa bertuah kerana masih ada atuk (perempuan) di Perak. Sayang atuk saya!

aizuemi said...

sy masih mcari 'ta' itu...