Wednesday, July 24, 2013

[ ME ] - Telefon Rosak!



gambar sumber dari google



Waktu zaman kecik² dulu pernah tak main permainan "Telefon Rosak" or "Telinga Rosak".
Rasanya bukan zaman kecik-kecik or zaman persekolahan jer, waktu da beso panjang pun rasanya aku pernah main game ni waktu ikut program motivasi / team building.. 


Kenapa tetiba aku teringat dekat game ni?
Salah satu daripada sebab kenapa.. 


Oke.. korang tau tak game ni camne?
Aku cite ar sket.. Buat mereka yg da lama tinggalkan benda2 camni

Si A... akan dibisikkan dengan satu ayat.. 
Contoh : "Isteri Encik Ali Baru Bersalin Di Hospital Kajang, 
Anak dan Kucingnya Dihantar Balik ke Kampung Untuk Dijaga Oleh Ibu Mertua Encik Ali."

Si A perlu dibisikkan kepada Si B.
Seterusnya Si B perlu dibisikkan Si C.. 
Si C akan meneruskan bisikan itu kepada Si D
Si D pulak akan membisikkan kepada Si E

( ok.. gua xde masa nk tulis pepanjang )

aku akhiri terus dengan
Setelah Si Y menerima bisikan daripada Si X.. 
Si Y perlu menyampaikan kepada Si Z

Setelah si Z mendapat bisikan itu.. 
Dia perlu dengan suara yang kuat, gtau satu team ni
Apa yang telah dibisikkan oleh Y kepadanya

dan
apa kata Si Z?

"Isteri Encik Ali Bersalin di kampungnya di Kajang, 
anak kucingnya dihantar untuk dijaga oleh ibu Encik Ali"


Totally lain daripada apa yang disampaikan kepada Si A tadi...


Ape moral daripada permainan ini?


CERITA YANG DISAMPAIKAN KEPADA ANDA BELUM TENTU CERITA YANG SAHIH
KAN SENANG KALAU TANYA TERUS DENGAN ORANG YG MEMBISIK KEPADA SI A TU
DARIPADA BERTANYA KEPADA SI Z YANG SEBENARNYA DENGAR CERITA DAN BERLAYER² DAN DITAMBAH PERISA AJINOMOTO


Alright~
S.Y.S.







No comments: